تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۲۷۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طبق سیاست گذاری برنامه هفتم توسعه

اولویت سرمایه گذاری کشور تولید مس و فولاد| چرا نباید نگران ارزانی قیمت جهانی مس بود؟

‌می‌متالز - طبق برنامه هفتم توسعه پنج ساله ایران اولویت سرمایه گذاری کشور تولید مس و فولاد است.

به گزارش می‌متالز، سیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تقاضا برای کامودیتی‌ها در آینده نه چندان دور تغییر می‌کند، زیرا صنعت به سمت تولید و مصرف محصولات سبک، غیرالاینده و بهره ور رفته است، به همین دلیل در آینده تقاضا برای مس، آلومینیوم، روی جایگزین فولاد می‌شود، به همین دلیل نماد‌های تولیدکننده این محصولات در بورس با تقاضای بیشتری روبرو می‌شوند.

به تازگی شرکت معدنی کودلکو شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، هشدار داده که کمبود جهانی این فلز ممکن است تا سال ۲۰۳۲ به هشت میلیون تن برسد، زیرا تقاضای فزاینده همچنان استخراج و تولید پروژه‌های جدید را می‌بلعد.

ماکسیمو پاچکو، رئیس هیئت مدیره کودلکو، در یک کنفرانس صنعتی گفت که اگرچه در کوتاه مدت به دلیل پروژه‌های جدید در شیلی، پرو، جمهوری دموکراتیک کنگو و منطقه تبت چین، مازاد عرضه پیش بینی می‌شود، اما تقاضای میان مدت تا بلندمدت عرضه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگر پروژه‌های جدید معدنی در صنعت مس به بهره برداری نرسند، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در نیمه دوم این دهه یعنی سال ۲۰۲۶ ظاهر خواهد شد

کارشناسان تخمین می‌زنند که صنعت مس باید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای بازگشایی معادنی هزینه کند که بتواند کسری عرضه سالانه ۴.۷ میلیون تنی را تا سال ۲۰۳۰ جبران کند. اگر پروژه‌های جدید معدنی به بهره برداری نرسند، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در نیمه دوم این دهه یعنی سال ۲۰۲۶ ظاهر خواهد شد.

رابرت فریدلند، سرمایه‌گذار میلیاردر معدنی و موسس شرکت معدنی کانادایی ایوانهو، نگران افت اخیر قیمت مس نیست، زیرا تقاضای میان‌مدت و بلندمدت برای این فلز در حال افزایش است.

با این حال، میلیاردر فریدلند و همچنین گلدمن ساکس و گروه‌های تجاری عمده کالاها، همچنان انتظارات رشد قیمت نسبت به مس فراتر از ضعف کوتاه‌مدت هست.

او افزود: ما بر تقاضای آینده بسیار خوش‌بین هستیم. به گفته فریدلند، که فکر می‌کند تولید جدید کافی برای پاسخگویی به تقاضای آینده مس نیست گفت بحران عرضه در بازار مس در راه است.

به گفته کوستاس بینتاس، رئیس مشترک فلزات و مواد معدنی ترافیگورا، قیمت ممکن است به رکورد قبلی خود یعنی ۱۰۸۴۵ دلار در هر تن افزایش یابد و حتی به بالاتر از آن برسد و تا ۱۲۰۰۰ دلار در هر تن معامله شود.

"قیمت چیزی که تمام دنیا به آن نیاز دارد، چقدر است؟ " در مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه، جرمی ویر، مدیر اجرایی ترافیگورا گفت: «اگر می‌خواهیم تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسیم، باید تا سال ۲۰۳۰ دو سوم انرژی از منابع تجدیدپذیر داشته باشیم در این سناریو، کمبود عرضه نسبت به تقاضا حتمیست. دلیل بعدی طبق برنامه هفتم توسعه پنج ساله ایران اولویت سرمایه گذاری کشور تولید مس و فولاد است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده